قال رسول الله : فاطمة بضعة منی ، من آذاها فقد آذانی أو من اغضبها اغضبنی
پیامبر فرمود : فاطمه پاره ی تن من است . هر که او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هرکه او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است .
نکته :
این روایت را - با همین لفظ و یا عباراتی شبیه به این - بیش از 600 نفر از بزرگان و محدثین اهل تسنّن نقل کرده اند و صحت آن مورد اتفاق شیعه و سنّی است . به دلیل وضوح و تواتر صریح این روایت در منابع شیعه از نقل آن چشم پوشی میکنیم .
اما اسناد این روایت از منابع معتبر اهل تسنّن به همراه اثبات صحت روایت :
1 . السلسلة الصحیحة ، ( مؤلف : محمد ناصر الدین البانی ) ج 4 ص 650 ، حدیث 1995 ، ناشر : مکتبة المعارف ، الریاض
البانی میگوید این روایت صحیح است .
2 . مشکاة المصابیح ( مؤلف : محمد بن عبد الله الخطیب التبریزی ) ، ج 3 ص 338 ، ناشر : المکتب الإسلامی ،بیروت ، چاپ دوم ،
به تحقیق و پژوهش : محمد ناصر الدین البانی
محمدناصر الدین البانی : این روایت متّفقٌ علیه است . یعنی اهل سنت در صحت این روایت اتفاق نظر دارند .
دیگر مصادر ِ سنّی مذهبان که این روایت صحیح را نقل کرده اند :
3 . صحیح البخاری ، ج 3 ص 1361 حدیث 3510 ، ناشر :دار ابن کثیر ، الیمامة ، بیروت ، چاپ سوم
4 . صحیح بخاری ج 12 ص 484 حدیث 3714 ، سایت وزارة الأوقاف المصریة ( اثر مرکز اسلامی مکنز )
5 . الآحاد والمثانی ، مؤلف : أبو بکر الشیبانی ، ج 5 ص 137 ، رقم 2959 ، ناشر : دار الرایة ، الریاض ، چاپ اول
همان ، ج 5 ص 132 رقم 2954 ، ج 5 ص 133 رقم 2955 ، ج 5 ص 134 رقم 2956
6 . المستدرک على الصحیحین ، مؤلف : الحاکم النیسابوری ، ج 3 ص 167 رقم 4730 ، دار الکتب العلمیة ، بیروت ، چاپ اول
نکته : حاکم می گوید روایت صحیح است .
7 . المعجم الکبیر ، الطبرانی ، ج 1 ص 108 ، رقم 182 ، ناشر : مکتبة العلوم والحکم ، الموصل ، چاپ دوم
همان ، ج 22 ص 401 ، روایت شماره 18853
8 . جامع الأحادیث ، ( مؤلف : جلال الدین السیوطی ) ج 23 ص 359 روایت شماره 26219
همان ، ج 31 ص 135 شماره 33958
9 . جمع الجوامع أو الجامع الکبیر للسیوطی ، حرف الیاء ، روایت شماره 27259 ، سایت أهل الحدیث
10. کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال ، ج 13 ص 674 ، روایت شماره 37728 ، ناشر : مؤسسة الرسالة ، چاپ پنجم ،
همان ، سایت مکتبة المدینة الرقمیة
11 .معرفة الصحابة لأبی نعیم الأصبهانی ، ج 1 ص 381 روایت شماره 338 ، سایت جامع الحدیث
12 .معجم أبی یعلى الموصلی ، روایت شماره 216 ، سایت جامع الحدیث
13 . صحیح وضعیف الجامع الصغیر وزیادته ( مؤلف : محمد ناصر الدین الألبانی ) ، ج 1 ص 764 حدیث 7637 ، ناشر : المکتب الإسلامی
البانی میگوید صحیح است .
14 . السنن الصغیر البیهقی ، ج 9 ص 52 روایت شماره 3369 ، سایت جامع الحدیث
15 . صحیح البخاری ، ج 12 ص 52 ، رقم 3437 ، سایت الإسلام
16 . صحیح مسلم ، ج 12 ص 203 ، رقم 4483 ، سایت الإسلام
17 . موطأ الإمام مالک ، ج 1 ص 60 ، ناشر : دار القلم ، دمشق ، چاپ اول
18 . السنن الکبرى البیهقی ، ج 10 ص 201 رقم 21383 ، مجلس دائرة المعارف النظامیة ( هند ) ، چاپ اول
همان ، سایت وزارة الأوقاف المصریة
19 . السنن الکبرى للنسائی ، ج 5 ص 97 ، رقم 8371 ،
السنن الکبرى للنسائی ، ج 5 ص 147 ، رقم 7517 ، سایت یعسوب
20 . جامع الاحادیث ، السیوطی ، ج 14 ص 424 باب الفاء ، 14650
21 . المستدرک على الصحیحین ، الحاکم النیسابوری ، ج 3 ص 172 رقم 4747 ، دار الکتب العلمیة ، بیروت ، چاپ اول
ذهبی در تعلیقش می گوید این روایت صحیح است .
22 . المعجم الکبیر ، الطبرانی ، ج 22 ص 404 ، رقم 1011 مکتبة العلوم والحکم ، الموصل ، چاپ دوم
23 . إتحاف الجماعة ، حمود بن عبد الله التویجری ، ج 1 ص 341 ، سایت رسالة الإسلام
24 . التبصیر فی الدین ، طاهر بن محمد الإسفراینی ، ص 179 ، ناشر :عالم الکتب ، بیروت ، چاپ اول
25 . الشریعة ، ( مؤلف : الآجری ) ، ج 4 ص 277 رقم 1565 ، مصدر الکتاب : سایت جامع الحدیث
26 . مجموع مؤلفات الشیخ إحسان إلهی ظهیر ، ج 5 ص 206
27 . مجموع مؤلفات شیخ محمد مال الله ، ج 5 ص 60
28 . معارج القبول ، حافظ بن أحمد حکمی ، ج 3 ص 1199 ، ناشر : دار ابن القیم ، الدمام ، چاپ اول
29 . الأحکام الشرعیة الکبرى، أبو محمد عبد الحق الإشبیلی ، ناشر مکتبة الرشد ، الریاض ، ، 1422هـ
30 . البحر الزخار ، ج 2 ص 199 ، رقم 491 ، سایت جامع الحدیث
و ...